Co bude letos frčet
Leden už se hezky rozjel a výprodeje jsou přebrané jak popelčin hrách po náletu holubí letky. Je na čase podívat se na letošní trendy. A protože se, jako obvykle žádní dva trendověštci neshodnou, vzala jsem to do svých rukou a představuju vám věci, které letos jistojistě pofrčí a setkáte se s nimi, i kdybyste nechtěli. Tak… kdo je připraven, není překvapen, znáte to.
Pantone vyhlásilo barvou roku odstín živého korálu. Zatímco korálová k nám tohle léto pravděpodobně dolehne jen jako ozvěna skrz barevnost outfitů na instagramu, dá se očekávat, že ostatní konotace naberou dech i v naší klidné kotlince. Pomalost, úcta k životu a životnímu prostředí, citlivost, ochrana ohrožených druhů a oceánu a udržitelnost, to jsou slova která už rezonují a brzy ještě naberou na síle. Co to znamená v praxi?
Slow fashion
Přestože některé instáčové influencerky ukazují něco jiného, pomalá móda je trend č. 1. Nejde ani tak o to, kupovat si věci které nejsou IN a vlastně ani nikdy tak docela nebudou. Pomalý přístup je spíše o tom sledovat nejen finální look, ale dívat se i za věci, na celý proces distribuce a výroby. Pomalý je ručně pletený svetr, lokálně vyráběné opasky, oblečení od místního designéra. Pomalé jsou kvalitní materiály a uvědomělá výroba, ideálně s přesahem do charity a podpory sociálně znevýhodněných žen. Co si pod tím představit? Např. Londýnská návrhářka českého původu Martina Spetlová školí ženy v uprchlických táborech v Turecku a nechává je vyrábět své luxusní kožené kabelky.
Sdílená mobilita
Zelené koloběžky Lime, růžová Rekola, rozjíždí se i městské elektromobily. Zapomeňte na divné taxikáře a narvanou MHD, sdílená mobilita funguje jinak. Jednoduše si stáhnete apku, přijdete k nejbližšímu dopravnímu prostředku, odemknete ho a za malý poplatek můžete jet, kam potřebujete. Je to ekologické, levné, zábavné a zvláště v dopravní špičce k nezaplacení. A je dost pravděpodobné, že se s tím potkáte už i mimo Prahu nebo Brno.
Plast je past
Austrálie igelitky už zakázala, mění se i Bali a změny se chystají i v Evropě. Jestli chcete být trendy, pořiďte si pytlíky z bio bavlny, ubrousky s včelím voskem a nerezové termosky či nádoby. Umělá hmota, která se v podobě mikroplastů dostává úplně všude, je na ústupu – a díky slow fashion i na ústupu z oblečení. Jít z obchodu s rohlíkem v sáčku a balenou vodou bude out podobně jako vatové tyčinky do uší. Totálně.
Voda nad zlato
Krásné letní počasí je super, ale už letos jsme se trochu vyděsili klimatickými změnami – a ani závěje sněhu stav podzemní vody nezachrání. Voda je IN a to neříkám jen kvůli kauze Fiji Water Girl na Golden Globes. Koupání v přírodě raději než v bazénu, kohoutková raději než kola a rostlinné mléko raději než kravské. Protože už i to se přepočítává na spotřebu vody a rostliny jsou úspornější.
Aktivismus a demokracie
Lesy schnou, děti hladoví, Evropu čekají volby do Evropského Parlamentu a můžeme si být 100% jisti, že hlava státu zase řekne (nebo rovnou udělá) něco, co podpoří kohokoli, jen ne demokracii a spolupráci napříč společností. Po roce s #meetoo se rozjíždějí nové aktivity na podporu žen, bojuje se za manželství pro všechny a záchranu demokracie v Maďarsku a Polsku. Každý si může vybrat, na které stojí straně. Jednoznačně IN však bude jasný názor a odvaha si za ním aktivně stát ať už na barikádách, nebo třeba jen v diskusi.
Krása nemá velikost, tvar ani barvu
Rihanna uvedla novou kolekci prádla pro ženy všech velikostí, Cardi B a Serena Williams se loni staly matkami a v reklamě na CK září prdelatá Kim Kardashian. Každé tělo je krásné. Body positivity je jednoznačně IN, zatímco diety odcházejí do ústraní. Letos je in cvičit proto, že vás to baví a jíst zdravě proto, že vám to chutná. Hubnutí? Normy? Totálně OUT.
(auto)cenzura sociálních sítí
Na sklonku roku Tumblr zakázal nahotu (Do té doby to byla blogovací sociální síť plná úžasných sexy blogů, fotek a gifů.) Růst sociálních sítí a jejich dosahu vede k úpravám algorytmů a snížené viditelnosti příspěvků. Volání po dozoru vede k cenzuře a nahlašování obsahu. Sociální sítě přestávají být prostorem pro sebevyjádření a stávají se místem kde se scházejí prakticky totožné designové klony. Vy už to ale asi stejně tušíte. Sedět s očima přilepenýma k obrazovce je OUT. IN je prostě žít.