Jak nakupovat ve slevách
A je to tu zase. Člověk má až pocit, že má něco s očima. Všude rudá a žlutá a už to útočí, sleva z prava, sleva z leva… jak si tohle šílenství užít, ale neztratit přitom hlavu?
Taktika
Wishlist
Během celého roku si postupně tvořím seznam toho, co se mi líbí a co bych chtěla kdyby… Seznam narůstá pomalu a protože se k jeho revizi dostanu jednou za čas, chrání mě před impulzivním nakupováním krátkodobých výstřelků. Když pak přijdou slevy, podívám se do seznamu a splním si především dlouhodobý sen. (Nicméně, můj wishlist je velmi velmi dlouhý, rozhodně nehrozí, že bych neměla co nakupovat…)
Chci to i za plnou cenu?
Vidíte ve slevě něco, co vás zatím ani nenapadlo si přát – ale amorův šíp už ční z vašeho srdce? Než si to odnesete domů, zamyslete se nad tím, jestli by vás to stejně přitahovalo i za plnou cenu. Nejde o peníze, byť i malé částky se umí nasbírat. Jde spíše o to nezanášet si byt a šatník věcmi, které vlastně nikdy nepoužijete. Proč to kupovat, když to za nějakou dobu stejně vyhodíte?
Omezený rozpočet
Taky se vám při pohledu na % slev zatmí před očima a máte tendenci do košíku naházet úplně všechno? V tom případě platí – předem se rozhodněte, kolik utratíte a nedovolte si ani korunu navíc. Je to přísné, ale přijít o rezervy, nebo nemít na nájem a jídlo, je horší.
Online
Na nakupování mám nejraději ty chvíle, kdy nesu zboží k pokladně a vycházím z obchodu ověšená taškami. Doma už mě to zase tak moc nebaví a tak si dávám pozor, abych mohla zboží koupené v euforii zase vrátit. Při nakupování ve slevách v kamenných obchodech to proto chce dávat si pozor na změny obchodních podmínek. Naštěstí v případě on-line nakupování je to jiná liga. Zboží si objednám k doručení na výdejní místo kde ho mohu vyzkoušet a osahat, případně rovnou vrátit. A když to nejde a balíček mi dorazí domů, nárok na vrácení peněz mám ze zákona, bez ohledu na slevovou akci.
Materiál
Ať už je něco zlevněné nebo ne, vždycky řeším materiál. Je to přírodní surovina? Kámen, kov, bavlna, vlna, dřevo nebo len? Pak letí do košíku, jen to hvízdne. Je to plast? Pak přešlapuju a rozhoduju se jako kočka před kaluží. A většinou do toho nejdu.
Sezónnost a design
Některé věci jsou, bohužel, spotřební. Jsou navržené tak, aby uspokojily okamžitý módní trend a už za pár měsíců jsou zralé na uložení do krabice a zakonzervování pro vintage účely. Stejné to je i s vyloženě sezonními předměty. Je hezké koupit si ve slevě krásné sáně – ale na konci března to znamená, že o ně budete několik měsíců jenom zakopávat. A je otázka, jestli to za to stojí. Na druhou stranu - existují tzv. Komety – věci které proletí a člověk má jenom jedinou příležitost ke koupi. Takže pokud po tom toužíte, neotálejte ani chvíli. Možná už nebude druhá šance. Speciální limitované kolekce a nebo věci před novou edicí jsou žhaví kandidáti na podobný přístup.
S rozumem a beze strachu
Už dávno neplatí, že ve slevách jsou jenom věci defektní a na sklonku životnosti. Nakupovat ve slevě je v Česku tak běžné, že velké řetězce mají polovinu tržeb z akčního a zlevněného zboží. Ani jinde to není lepší, obchody se dostávají do slevové spirály, zákazníci už nechtějí nakupovat za plnou cenu. Kdo nemá akční nabídky, ten prostě není. Prodejce si ale nemůže dovolit zákazníky dotovat a dochází k tlaku na dodavatele. Tlaku na švadleny, na výrobce materiálů, na pěstitele bavlny. Abychom si mohli koupit další triko, naši vrstevnici v Bangladéši čeká další neplacený přesčas a hladina Aralského jezera zase o něco poklesne a nechá za sebou slanou poušť. A když si náhodou vybereme špatně a za “tu cenu” koupíme nesedící kousek, který nakonec vyhodíme, práce všech je zbytečná. Skládky se plní a lodě s textilním odpadem křižují oceány. Proto, než se pustíte do divokého utrácení, nejdříve přemýšlejte. Čerstvý vzduch a čistá voda ve slevě nejsou a ani nebudou...